Försäljning

Måndag – Fredag

08:00 – 17:00

Märkesverkstad

Måndag – Fredag

07:00 – 17:00

Skadeverkstad

Måndag – Torsdag

07:00 – 16:00

Fredag

07:00 – 15:00

Lunchstängt 12:00-13:00

Stängt

Tidsbokning gäller alla dagar

Allmänverkstad

Måndag – Torsdag

07:00 – 16:00

Fredag

07:00 – 15:00

Lunchstängt 12:00 – 13:00

Stängt

Däckverkstad

Måndag – Fredag

07:00 – 16:00

Lunchstängt 12:00-13:00

Stängt

Reservdelar

Måndag – Fredag

07:00 – 17:00

Telefontid

08:00 - 16:30

Europcar

Måndag – Fredag

07:00 – 16:00

Lunchstängt 12:00-13:00

Stängt

Avvikande öppettider!

Alla ev avvikande öppettider meddelas av oss på hemsidan som en nyhet! Detta gäller tex helger som påsk, valborg, jul.

Volkswagen

Introduktion av ny elmotor för ID.-familjen!

Dela på Facebook, Twitter eller epost

En starkare och effektivare elmotor.

Volkswagen introducerar ny elmotor för ID.-familjen i slutet av 2023. En helt ny elmotor har utvecklats för bakaxeln och erbjuder högre effekt i kombination med ökad energieffektivitet. Det ger både mer kraft och en längre räckvidd.

Du behöver inte vänta länge!

Den nya elmotorn på 286 hk och 550 Nm är den kraftfullaste och mest vridmomentstarka i en ID.-modell hittills. Beroende på batterikapacitet beräknas räckvidden för ID.7 bli upp till 700 km (WLTP). Drivlinan är baserad på den modulära elbilsplattformen MEB (Modular Electric Drive) och har utvecklats av Volkswagen Group Components i Kassel. Där kommer den även att tillverkas.

 

De första bilarna med denna drivlina planeras att levereras under det fjärde kvartalet 2023.

Bakgrund drivlina

Den nya elektriska drivlinan, med beteckningen APP550 uppnår sitt höga vridmoment tack vare en förbättrad stator med ett högre effektivt antal lindningar och större ledararea. Rotorn som motpart är utrustad med kraftigare permanentmagneter som tål högre belastning.

Intelligent kylning

För att öka eldriftens effektivitet flera komponenter optimerats däribland värmestyrningssystemet. Drivlinan kommer ha ett energisnålt kylsystem som arbetar utan eldriven oljepump och systemet kommer kunna kyla ner sig självt via växellådans kugghjul och specialutformade komponenter för oljeförsörjning och -fördelning. Den uppvärmda oljan kyls av fordonets kylvätskekrets, som säkerställer driftstemperaturen. Statorns utsida är utrustad med en vattenkylmantel.

Ta del av fler av våra nyheter här!

Se pressmeddelandet